Ferie i Hurghada:

Tal først med lægen - der er vaccinationer, som man bør ha' inden man drager af til Egypten !!!

Hurghada ligger ved Rødehavskysten i Ægypten,
 og der er meget langt til både pyramider og gravkamre.

Vi boede på Grand Hotel, som ligger 5 minutters kørsel fra lufthavnen. Vær opmærksom på, at Grand Hotel har 2 afdelinger, nemlig Grand Hotel på strandsiden og Grand Hotel Resort, hvor man skal over hovedvejen for at komme til restaurant og strand, men begge er flotte og rigeligt forsynede med swimmingpools.
*** PARASOL, LIGGESTOL OG ENDOG BADEHÅNDKLÆDE STILLES GRATIS TIL RÅDIGHED PÅ STRANDEN

Hurghada er i dag udpræget turist-orienteret, og der er meget langt til både pyramider og gravkamre. Men vil man ud blandt lokalbefolkningen, snupper man blot en af de utallige minibusser, der for et et beløb, svarende til et par kroner, kører til den gamle bydel "Dahar" eller den mere turistvenlige "Sekalla- bydel", hvor der er der moskeer, havn, bådebyggeri, forretninger, bazar og sågar en internetcafe.
*** FORNUFTIGE FLADE SKO ELLER SANDALER ANBEFALES STÆRKT OG SØRG FOR AT FÅ VEKSLET TIL SMÅ SEDLER, SÅ DER ER AFTALTE PENGE TIL MINIBUS, BAKSIS MV. - MAN SKAL IKKE REGNE MED AT FÅ PENGE TILBAGE

Vi blev stærkt advaret mod at spise på de lokale spisesteder på grund af dårlig hygiejne, men vi havde jo heldigvis ½-pension på Grand. Det betød morgen- og aftensmad. På Grand Hotel, er der ikke mindre end 4 meget flotte restauranter at vælge mellem, så der var rig mulighed for at variere madoplevelserne. Man skal dog påregne at skulle stå lidt i kø og vente på bord !! Restauranten på 1. sal er absolut den "fineste" - mens den på stranden skuffede os. I byen købte vi kun Cola, som vi drak af flasken - vi klarede frisag, men mange fik maveonde !!
*** APOTEK VED HOTELLERNE SKULLE DOG HA' ET HURTIGT-VIRKENDE PRÆPARAT PÅ LAGER (der er læge på hotellet)

I løbet af ugen deltog vi i 2 arrangementer, nemlig Sea Cruise og Jeep Safari. Der var også tilbud om ture til både Luxor og Cairo; men vi mente at turene er for lange, når man kun har én uges ferie - dog hørte vi fra de, der havde været af sted, at det havde været fantastiske oplevelser.
*** DE, DER HAVDE VALGT OVERNATNING PÅ PYRAMIDE-TUREN, HAVDE FORTRUDT. DET VAR UMULIGT AT SOVE FOR GADELARM

Sea Cruise var spændende, sjovt at sejle på det historiske og fredede Røde Hav. Vi kastede anker flere gange. Der var mulighed for at dykke ved koralrev, og der er masser af flotte fisk at se på. Vi fik serveret en dejlig frokost om bord. Senere var der landgang på en stor øde sand-ø, Gifton, hvor man kunne gå lidt omkring eller bade. Der var utallige koraller og forsteninger på øen, men pga. fredningen må de ikke fjernes. Vi så dog en kvinde komme ombord på båden, pludselig var hun ved at snuble, tog for sig og tabte derved sit håndklæde hvorfra koraller i alle størrelser trillede ud. DUMT ! Turen var ren afslapning og sol- og badetur.
*** DET ER EN GOD IDE SELV AT MEDBRINGE UDSTYR, HVIS MAN VIL SNORKLE - VED UDLEJNINGEN ER KØEN LANG OG EN DEL UDSTYR VAR GAMMELT OG MØRT, MASKER HOLDT IKKE TÆT

Jeep Safarien var en hård kontrast. Vi startede 13.30 fra hotellet i 5 Land Rovere. Ih du milde hvor en køretur gennem ørkenen - over stok og sten med ca. 100 km. i timen. Det var meget anstrengende, men sjovt at prøve. Dog var vi glade for, at vi ikke skulle lægge bil til - det var ikke altid hjulene rørte sandet. Vi holdt pause, strakte ben - og så fata morgana, VAND. Og vi klatrede over en bjergkam, hvorfra der var en fantastisk udsigt. Ved tilbagekomsten til bilerne blev vi belønnet med et glas saftevand/hibiskus-te, og så gik det ellers videre. Omsider nåede vi til en beduinlejr, hvor vi fik en kamel-ridetur. Der var god tid til at se sig om i lejren, bl.a. så vi den meget lille moske og brønden, som var lavet af militæret - en ca. 40 m. dyb brønd, hvorfra kvinderne henter alt vand til brug i lejren. Vandet hejses op med håndkraft. Da solen gik ned ved 17-tiden samledes vi på en bakketop og overværede det betagende skue, at se solen gå ned over ørkenbjergene. Derefter var der fællesspisning i en hytte lavet af sukkerrør. Siddende på puder indtog vi vort måltid i stearinlysets skær og duften af vandpibe. Bent havde selv den fornøjelse at prøve at ryge vandpibe , æbletobak: "Der skal sgu suges godt til, helt ned i lungerne. Næh, må jeg så be' om min egen pibe og mit Watson tobak". Efter et overdådigt måltid, som var tilberedt af chaufførerne over åben ild, dansede beduinerne et par danse til trommerytmer. Dagen gik på hæld og vi kørte i bælgmørke tilbage gennem ørkenen. Undervejs gjorde vi ophold og var ude at kigge stjerner. Det var meget smukt, men aftenen var meget kold, og det var begyndt at blæse. Vi opgav at sove under åben stjernehimmel - der var jo også udsigten til Grands fantastiske morgenbord som lokkede. Det var en oplevelse, en fin tur, hvis man tør køre hurtigt og ikke er bange for at få nogle knubs.
*** GODT AT HAVE GUMMISKO, HØJ SOLFAKTOR OG VARMT TØJ MED PÅ TUREN - DET BLIVER KØLIGT OM AFTENEN

Guld og sølv er forholdsvis billigt og man kan med fordel medtage smykker til reparation. Der er også flotte papyrus-billeder, som nok er værd at "slæbe" hjem. Hvis man går en aftentur, og går ud af vejen - modsat byen, ligger der på venstre side en lille forretning, der hedder Abo Shanab Perfumes, Princess Hurghada. Her får man serveret mynte-te, mens man handler duft-olier (lidt Lotus-olie må man jo ha' med hjem) og får fortalt lidt af Egyptens historie. God historiefortæller, flink at handle med - ikke ubehageligt påtrængende. Inde i byen kan man købe toldfrit i en meget flot TAX-FREE-pyramide-bygning. Her skal man huske at medbringe pas.

Alt har jo en ende. Også denne ferie. Det var luksus-ferie med et pust af historie. Historien fornemmes overalt, gennem beklædning, skrift, bygninger og billeder. Egypterne er et meget venligt og gæstfrit folkefærd, men een ting som man skal gøre sig klart, der tigges og forlanges "baksis"/drikkepenge for alt (f.eks. betaling for at fotografere en person - spørg altid først, nogen vil ikke foreviges), og så skal der handles om alt. Betal aldrig hvad der først forlanges, varen kan ofte fås for cirka det halve. Og kan man ikke klare den mentalitet, skal man ikke tage til Egypten.

US$ er gode at have med hjemmefra, men man skal helst ikke veksle flere, end man bruger. Sørg for altid at have småpenge til de lokale busser, baksis osv. - hvis der er lokal valuta tilovers, så veksel tilbage inden hjemrejsen.

Der er ikke noget særligt at købe i lufthavnen.

Rigtig god ferie

hilsen Bent og Else Marie

PS: Spiritus er lige så dyrt i Egypten som herhjemme - så hvis man vil ha' en morgenbitter eller andet med på værelset, kan det med fordel købes på udrejsen.
Vi havde desuden stor fornøjelse af et par medbragte krus, tebreve/Nescafè og en lille dypkoger...